SØKEMOTOR-OPTIMALISERING

HENDRIX SKRIVER OM

SØKEMOTOR-OPTIMALISERING

Lesetid: 3,5 min. 620 ord. 

Som en oppfølger til forrige innlegg om Google Min Bedrift, så tenker jeg at det er på sin plass å skrive om SEO eller søkemotoroptimalisering. 

Hva er søkemotoroptimalisering? Hva betyr det for din bedrift? Og hvor vanskelig er det å ta i bruk?

Søkemotoroptimalisering er praksisen av å sørge for at ens egen nettside blir funnet ved relevant søk på nettet som f.eks google-søk. Hvis vi bruker eksemplet på min oppstart av frisørsalong på Jessheim , så ønsker jeg at nettsiden skal dukke opp blant de første organiske resultatene under Google Min bedrift. Fordi dette er hvor folk flest starter når det er noe de trenger å skaffe. De googler tilgjengeligheten av det de ønsker å anskaffe slik at de kan finne tilbydere, alternativer, priser, beliggenhet, kundeanmeldelser og annen relevant informasjon. På denne måten kan man danne seg et bilde av hva marked har til enhver tid. Det er derfor viktig å holde informasjonen på nettsiden oppdatert og innbydende. Jeg vil bemerke at pr dags dato, så dukker ikke Hendri Hair opp på søk for «frisør Jessheim» og jeg skal lage fremtidig innlegg for å oppdatere endring i vår rangering ved søk.

Å rangere blant topp 3 på google-søk har god statistisk belegg for at søkeren går inn på en av disse 3 nettsidene. Disse 3 nettsidene på topp fanger gjennomsnittlig 75% av trafikken fordelt slik: 

  1. 31,7%
  2. 24,71%
  3. 18,59%
Dette gjelder for førstegangsklikk. Om søkeren nøyer seg med første klikk er en helt annen sak som jeg kan skrive om en annen gang da «retensjon» er et annet interessant tema. «Retensjon» handler om forbrukt tid som igjen karakteriserer nettsideinnholdet med tanke på hvor engasjert søkeren blir i innholdet.
 
Søkemotoroptimalisering er egentlig ikke så komplisert, men det er mye jobb da det krever stort volum relativt til bransje/tema og geografisk område. F.eks er det stor forskjell på Oslo og Jessheim grunnet befolkningsstørrelse på avgrenset sted. Flere mennesker betyr større forbruk og flere tilbydere som igjen betyr større konkurranse. Hvis man skal klare å ha en betydelig rangering, så trenger man disse:
 
  1. Søkeordene i egen tittel og øvrig tekst i relevant setting. Inkluder de faktiske søkeordene i tittel og tekst for SEO-synlighet.
  2. Søkeord med lenke tilbake til sin nettside, både intern og eksternlenking(hyperlink eller knapp med søkeordene). Som et eksempel på dette, så lagde jeg en internlenking på dette innlegget der jeg skrev «frisørsalong på Jessheim» med hyperlink til mitt subdomenet www.hendrix.no/frisor-jessheim . Dette vil styrke subdomenet med tanke på søk på «frisørsalong på Jessheim». Her finner man «frisør» og «Jessheim. Dersom kan få til eksternlenking, altså lenke tilbake fra en nettside som ikke er din, så er dette av verdi og særlig dersom nettsiden lenken kommer fra har en sterk autoritet og selv er et solid nettsted.
  3. Optimalisert side med tanke på nedlastningsfart. Størrelsen og kodingen på nettsiden betyr mye for hastigheten da dette sier veldig mye om opplevelsen for søkeren som besøker siden. Treg nettside blir nedprioritert ved søk. Man bør nedskalere bilder for minst mulig kb og enklest mulig koding for raskere side. Man kan bruke Pagespeed Insights for å vurdere sin egen side.
  4. God navigasjon, slik at søkeren finner det de skal med færrest mulig klikk.
 Dette er ganske grunnleggende SEO og jeg kan gå i dybden på spesifikke temaer i fremtidige innlegg. Jeg vil nevne at jeg ikke er noe SEO-ekspert og referer kun til min egen erfaring med tanke på nettsøk og rangering da jeg har fra starten av laget og administrert Hendrix Hair sine nettsider.
Neste innlegg vil jeg skrive mer om innhold og hva man bør ha på nettsiden og hvordan man evt strukturerer budskapene man ønsker å fremme.
 
Har du spørsmål eller kritikk, så må du gjerne kontakte meg direkte på epost: post@hendrix.no

GRUNNLEGGER: HENDRIX LIAM: +47 93462753

KONSERNLEDER: SARA COLLBERG: +47 98093278

PRESSEANSVARLIG: SANDRA LARSEN: +47 97069935

Legg igjen en kommentar