HENDRIX SKRIVER OM
REKRUTTERING
«Hvis jeg bare fant det perfekte teamet og at de kunne forbli på samme plass for alltid»
Dette virker som om det er mange som tenker. Kontroll! Men det er ikke mulig og dersom det hadde vært mulig, ville man virkelig ha slik kontroll?
Jeg snakker mye om rekruttering om dagen med mine kolleger fordi vi ønsker å spre budskapet om hvordan vi organiserer arbeid hos oss. Og jeg tror at interessen for vår løsning vokser. Under pandemien har vi vokst bemanningen vår med over 25%. Med oppstart av frisørsalong og frisørskole på Skøyen kan vi nå bidra til å utdanne nye frisører. Samtidig som vi nå utarbeider en plan for frisørsalong på kjøpesenter, så utvider vi med et eget ledd mellom frisørskolen og våre Hendrix Hair-salonger.
Disse tre fasene med elever, lærlinger og frisører vil gjøre konseptet komplett. Eller hvis man legger til «ledelse», så tror jeg det er komplett. Mange av frisørene som er hos oss er nå blitt ganske erfarne og vi oppfordrer de til utvikling som de selv velger. Dette skaper nye prosjekter og muligheter for mange andre samtidig som det hjelper konseptet å vokse ytterligere. Med over 9 måneder igjen av året, så har vi allerede klart målet med å sette i gang 3 nye salonger, gjort re-brand av vårt extensionsmerke, oppstart av rekvisitaavdeling, kurskonsept med Elite8. Og alt dette er takket tilgangen vi har hatt på mennesker som har funnet veien til oss. Ansvar og selvstendighet har vært store deler av årsaken til hva vi har fått til. Det viser at man ikke nødvendigvis trenger å følge strømmen.
Rekruttering har vært lett for oss fordi vi bare forteller våre historier til andre. Istedenfor å overtale, så overlater vi til hver enkel person å avgjøre for seg selv. Når jeg har snakket med mine kolleger har jeg utfordret måten de forteller budskapene sine. Bare ved å omformulere rekkefølgen ved å starte med problemstillingen har det vært enklere å få folk til å lytte. Statistikken er ganske tydelig for frisører og jeg tror de aller fleste frisører kan føle det på seg. At noe ikke stemmer med bransjen. Jeg spør om hvorfor ganske ofte og jeg tror vi alle bør spørre hvorfor oftere.