HENDRIX SKRIVER OM
PROMOTERING
Nå som jeg har åpnet Hendrix Hair Frisør Jessheim, så ser jeg at jeg ikke har kunder. Det er kanskje ikke så rart da jeg verken har satt opp logoen eller tatt i bruk tiltak for å promotere avdelingen. Dette har jeg gjort bevisst for å få den følelsen av den redselen for å feile. Det er skummelt å se helt tomme lister. Så hvordan kommer man i gang?
Jeg skal nå ta i bruk promotering for å tiltrekke oppmerksomhet til avd Jessheim. De første tiltakene jeg skal ta i bruk er Google Ads, Facebook-grupper og sponsing av influencere.
Google Ads er ganske enkelt å ta i bruk, men det koster. Ofte er prisen basert på hvor populært eller hvor høy konkurranseintensitet det er for søkeordene man ønsker å ta i bruk. Jo flere brukere, jo høyere pris, og prisen regnes pr klikk. Her bør man nok sette et månedlig budsjett slik at bruken ikke går over stokk og stein. Det er også lurt å følge med på statistikken i forhold hvilke søkeord som gir resultater. Dette er noe man kan forhøre med de som finner annonsen om hvilke ord de faktisk brukte.
Facebook-grupper er litt tricky. Særlig når det kommer til å reklamerer for noe man selger. Det virker ofte masete å se slik reklame. Nesten som epost-spam og vil heller virke mot sin hensikt. Måten man kan ta i bruk disse gruppene er å invitere folk til noe de kan få ved oppmøte som f.eks sample av produkter eller tjenester. Det blir nesten som de som gir bort testere på gata ved lansering av f.eks ny smak av Fanta eller Fisherman’s Friend, men digitalt.
Sponsing eller samarbeid med influencere har vært etter min mening fungert ganske bra. Selv om det har vært en del oppstandelse om dette i det siste, så syns jeg fortsatt at det er en strategi som man bør ta i bruk istedenfor å «shame»(skambelegge) metoden som en del av markedsføringen. Nå er det en ganske stor begrensning når det kommer til influencer-markedsføring da det er et begrenset antall av influencere. I alle fall av de større influcenerne. Det som jeg har sett mer på i det siste er «micro-influencere» Dette er gjerne de med følgere på mellom 5k-15k og deres følgerbase har en tendens til å vokse over tid. Og dersom man bygger relasjon fra tidlig stadie, så har det en positiv verdi for samarbeidet. For man må også tenke på spons som noe man skal gjøre over tid og ikke bare den ene gangen.
Uansett hvordan man tar i bruk disse metodene varierende grad, så er det alltid viktig å være tydelig i den grad hva slags budskap med ønsker å dele. Jeg tenker ofte på hva slags utfordringer jeg kan se andre har der jeg har mulighet til å bidra med løsning som ingen andre kan eller vil.