HENDRIX HAIR + HØYER JESSHEIM​

HENDRIX SKRIVER OM

HENDRIX HAIR + HØYER JESSHEIM

Lesetid 5 min. 915 ord. 

Siden jeg åpner ny avdeling på Jessheim Storsenter kan det være en idé å skrive om hva som er lurt å gjøre når man starter en ny bedrift. Avdelingen på Jessheim er nr 16 i rekken av salonger vi har åpnet og siden jeg har hatt bred og variert erfaring med oppstart av salonger, så håper jeg at det jeg skriver kan være til hjelp for andre å lese.

Nå er denne avdelingen litt annerledes enn de andre avdelingene våres da dette er på et kjøpesenter. Med Hendrix Hair har jeg bevisst valgt å holde meg unna kjøpesenter da jeg har vært opptatt av å kunne styre arbeidstiden min og at de som har valgt å jobbe hos oss også setter pris på ha den muligheten til å tilpasse arbeidsdagen selv. Så selv om vi nå åpner denne avdelingen på Jessheim Storsenter er vi likevel heldige når det kommer til disponering av egen tid. Avd Jessheim er et samarbeid med Høyer Jessheim og de har gitt oss den fine muligheten til å starte en frisørsalong inne i butikken deres. Dette er vi takknemlig for da vi kan fortsette å styre våre egne åpningstider innenfor kjøpesenterets åpningstider.

Hva burde man tenke på når man starter en ny bedrift?

Det første jeg umiddelbart tenker på er formål. Hva er det bedriften min står for og hvem er dette for? Å segmentere markedet er en viktig handling da man bør identifisere hvem skal henvende seg til med sin virksomhet. Eller hvis man snur på det, så kan man si at man vil at folk som oss skal finne oss fordi vi gjør ting som vi gjør. Markedsføring enkelt fortalt. Og dette trenger ikke nødvendigvis være for alle, men det er for noen. Disse spesifikke «noen» kan ofte være viktigere enn alle andre tilsammen. Derfor er det desto viktigere å tenke seg om og virkelig finne ut hva det er som gjør deg til deg og dere til dere.

Etter at man finner ut dette, så kan man ta i bruk internett, sosiale medier og andre relevante plattformer. Budskapet ditt er det som skal fange oppmerksomheten til de menneskene du ønsker å tiltrekke deg fordi dere har ting dere tror på til felles. Da blir alt så mye enklere når dere først treffes. I utgangspunktet er det kun to hovedemner som kategoriseres når det kommer til markedsføringsstrategi: pris og differansiering. Pris er ganske enkelt. De som kjører denne metoden tar til sikte å levere rimeligst mulig varer og/eller tjenester. Det er ikke alltid lett å finne ut av priser for tjenester innenfor frisør da det ofte er store variabler med tanke på utgangspunkt og resultat. Og dette er det verdt å ta seg god tid til å kommunisere med potensielle tjenestetilbydere. Det er derfor mange av oss frisører bruker mye tid på å lage, sette sammen og definere våre profiler slik at vårt innhold reflekterer det vi har å by på. De flinkeste av oss gjør oss lett tilgjengelig for spørsmål og oppfordrer gjerne følgere til å stille spørsmål. På denne måten kan man i forkant bli kjent med hverandre. Dette er en stor fordel både for tjenesteyter og kunde da man forhåpentligvis kan danne et forhold som sparer tid ved ikke måtte finne en ny tjenesteyter hver gang man trenger de type tjenester. Også er det et godt utgangspunkt for å bygge nettverk. Dersom kunden finner det man gjør nyttig, så er det større sjanse for at kunden anbefaler videre til folk de kjenner som mest sannsynlig deler flere preferanser.

Å bygge profil tar en del tid og det er mange der ute som er superflinke til dette. Derfor bør man gjøre en vane ut av å jobbe med sin egen profil på daglig basis. Det kan være så enkelt som å ta mange bilder av arbeid i løpet av dagen slik at man på kvelden kan redigere, sette sammen collage og lage andre materiale som kan brukes til å fremme seg selv. Jeg opplever at mange henger seg opp i hvilke plattformer de skal bruke og hvor hyppig de skal poste, men dette er egentlig noe som ikke bør prioriteres. Det viktigste er innholdet som formidles. Man bruker de styrkene man har og jobber deretter med svakhetene på sikt. Jeg er ikke spesielt interessert i sosiale medier selv, men jeg bygde opp Hendrix Hair-kontoen til over 30k følgere på Instagram fordi jeg var overbevisst om dette ville ha mye å si for markedsføringen. Jeg lærte mange ting ved å prøve ut forskjellige ting og over tid endret ting seg også som jeg måtte føye meg etter.

Ting som ikke har endret seg.

Uansett hvor mange nye sosiale media-plattformer som har dukket opp de siste årene og de har skapt hver sine «stjerner», så er det fortsatt mange ting som er felles: Budskap og fremføring. Innholdet av hva man deler er fortsatt alfa omega og fremføringen er betinget av hva plattformene både tillater og gir mulighet for. Og uansett hvor mange plattformer det kommer i fremtiden er det ikke til å komme unna at vi må ta del i de dersom vi ønsker å lage nye forbindelser med potensielle mennesker vi vil skal finne oss fordi vi gjør ting som vi gjør.

En liten fotnote til dette innlegget.

Jeg skrev dette innlegget for å starte jobben med å gjøre Hendrix Hair Jessheim synlig ved søk for «Frisør Jessheim». Og dette med søkemotoroptimalisering(SEO) blir mitt neste innlegg. Hvordan dukker de resultatene på søk når man Googler ting på nett?

Legg igjen en kommentar